Myke trafikanter kan ferdes på egne tilrettelagte veier fra Ruste Bygdahus, Huskero, Sorperoa, Bøygen og sørover til Øya Gard.
I tillegg er det gang- og sykkelveier i Kvam og i Skåbu.
I Norge står sykkeltrafikken for ca. 5 prosent av reisene. Av reisene mellom 1 og 5 km gjennomføres 67 prosent med bil. Hvordan er status i Nord-Fron? Vel - det er nok ikke foretatt noen kartlegging/måling av det, men det er ingen grunn til å tro at vi er bedre enn landet forøvrig.
Det vil være tjenlig med kampanjer for å få flere til å gå/sykle til jobben. I vår bedrift har vi en trimkampanje med premie til de som trimmer 60 ganger eller mer i halvåret. Noe lignende kan sikkert andre bedrifter også sette i gang for sine arbeidstakere.
Med det gode nettet av gang- og sykkelveier bør det ligge godt til rette for å bruke beina eller sykkelen uten å utsette seg for trafikkfarlige situasjoner.
Et nytt prosjekt bør være å forlenge gang- og sykkelveien fra Øya Gard til Harpefoss. Da kan myke trafikanter komme seg til Fron Badeland uten å bruke bilen - det hadde vel vært et kjempefint tiltak sett i et folkehelse- og miljøperspektiv!