Du er her:

Sykkeltur Peer Gynt setervei

Klikk for stort bileteSødorpfjellet sett fra Sulseter.

Sykkelturen langs Peer Gynt Setervei er beskrevet med start fra bommen på Kvamsfjellet og slutt ved bommen på Sødorpfjellet. En tur på ca. 29 kilometer.

Klikk for stort bileteSeterhus

Kjører du bil opp kan du sykle deler av turen eller ta hele seterveien tur/retur. Dersom du sykler en rundtur med start nede i dalen får du noen skikkelige bakker opp på og ned fra fjellet (den turen er ca. 65 km og jeg anbefaler at du sykler baksidevegen mellom Vinstra og Kvam).

Turbeskrivelse:

Start ved bommen til Peer Gynt Setervei på Kvamsfjellet like ved Bjørgebu (ca. 900 moh). Like etter start passerer du Årvillingen på venstre hånd. Her er det en fin, tilrettelagt badeplass. Er du allerede varm kan du få kjølt deg litt ned her! Du sykler videre. Dersom du tar avstikkeren ut til Hovde får du en perfekt utsikt til Furusjøen (852 moh). Seterveien går videre nedover bakkene til Frydalen og du passerer brua over Frya. På venstre hånd ser du Jøråfossen. Den er et flott skue - har du tid og lyst kan du følge merket sti inn til fossen, men da bør du nok la sykkelen stå og ta en fottur innover. Videre får du Kvamsnysetrene på venstre hånd. Parkeringsplassen ved de øverste setrene er et fint utgangspunkt for fotturer inn i Rondane nasjonalpark. Nå går det slakt nedover Frydalen og du har elva Frya og Flakkshøa på høyre hånd. Du passerer Byresetra og Skoesetra på venstre hånd og sykler over Frya igjen (nå har du syklet ca. 11 km). Nå sykler du opp bakkene til Koltjønnhaugen og videre til Indre Fiskedal. Legg merke til det fine vasshjulet ved Toksesetra. Slakt og greit terreng framover mot Fremre Fiskedal. Hold øye med skrentene på høyre side av veien så får du se brudeparet som sitter på "Brurbenken". Nå nærmer du deg Lyslia, krysser Heimlysa og får noen nokså tunge bakker oppover mot turens høyeste punkt Krøkla etter 20 km sykling (1168 moh). Her kan du ta deg en velfortjent hvil, spise niste og nyte en perfekt utsikt både til Rondane og Jotunheimen. "Mjølbøla" ligger like ved vegen og har evig snø (ihvertfall når sommeren ikke er alt for varm).
Det er en fin tur å følge stien opp til Gråhø (1431 moh), men stien egner seg best om du går. Du sykler videre og det går raskt nedover bakkene til idylliske Afstjønna (991 moh). Videre går det slakt nedover med Sulsetra på høyre hånd, forbi Mårråbetthaugen og ned til bommen. Der er du ferdig med 29 km gjennom Peer Gynt setervei.

HUSK Seterveien er trafikert av biler så du må følge trafikkreglene sykkelen må være i god teknisk stand og du må bruke hjelm.

God tur!

Fant du det du lette etter?