Brukarstyrt personleg assistanse; BPA

Hva er BPA? 

BPA er en alternativ måte å organisere praktisk og personlig hjelp for deg som har en funksjonsnedsettelse. Tjenesten er for deg som har behov for hjelp i dagliglivet, både i og utenfor hjemmet. 
 
Målet er å sikre at du som bruker av tjenesten får styrket dine muligheter til å leve og bo selvstendig, og til å ha en aktiv og meningsfylt tilværelse i fellesskap med andre. 

Hvordan fungerer en BPA-ordning? 

Du som bruker (eller noen som står deg nær) har rollen som arbeidsleder. Det betyr at du påtar deg ansvar for organisering og innhold i tjenesten avhengig av dine egne behov. Målet er at tjenesten skal bidra til at du får et aktivt og mest mulig uavhengig liv til tross for funksjonsnedsettelsen din. 
 
Det betyr at innenfor den tiden som du har fått tildelt til praktisk og personlig bistand, kan du i prinsippet styre: 

  • Hvem du vil ha som assistent 

  • Hva assistenten kan gjøre 

  • Hvor og til hvilke tider du skal motta assistanse 

Hvem kan få tilbud om BPA? 

Tjenesten som tildeles vil være avhengig av din situasjon, og det du har behov for, ut fra en individuell vurdering. 

  • For behandling av søknad gjøres en tverrfaglig vurdering, hvor søkerens ressurser, nettverk og totale bistandsbehov kartlegges.  

  • Tjenesten kan innvilges før fylte 67 år. 

  • Ha behov for bistand ut over 2 år og mer enn 32 timer per uke. Den som har vedtak mellom 25 og 32 timer kan få innvilget BPA dersom kommunen kan dokumentere at dette ikke blir dyrere enn andre tjenestetilbud. 

 
Hvilke tjenester kan organiseres som BPA? 

Hjelp til alminnelig egenomsorg og personlig stell, også kalt personrettet bistand, kan organiseres som BPA. Det samme kan nødvendig praktisk hjelp til rengjøring, praktiske gjøremål i hjemmet og andre husholdsoppgaver. 

BPA skal kunne brukes både i og utenfor hjemmet. Tiltak utenfor hjemmet som for eksempel støttekontakt, kan også organiseres som BPA. 

Helsetjenester er ikke omfattet av rettigheten til BPA. Men kommunen kan legge enkle helsetjenester inn i BPA-ordningen hvis det er hensiktsmessig, forsvarlig og du selv ønsker det. 

 

Hva vil det si å være arbeidsleder? 

Å være arbeidsleder innebærer at du har ansvaret for den daglige driften av ordningen.  

Noen av oppgavene du som arbeidsleder må ta ansvar for er å: 

  • definere dine egne behov 

  • rekruttere, ansette og lære opp assistenter 

  • utøve daglig ledelse overfor assistentene 

  • sørge for at gjeldende lover og regler følges overfor assistenter 

  • ha prøvetidssamtaler, medarbeidersamtaler og personalmøter med assistentene 

  • kontrollere timelister, disponere og beregne lønnsmidler/timebruk og driftsmidler 

  • lage stillingsbeskrivelser og arbeids- og ferieplaner 

  • håndtere egenmeldinger, sykemeldinger og permisjoner 

  • håndtere eventuelle konflikter i arbeidsmiljøet 

  • skaffe vikarer 

  • delta på kurs i arbeidsledelse 

Du må også passe på at arbeidsmiljøet er godt og i tråd med reglene om helse, miljø og sikkerhet. Dette kan bety at assistentene skal ha opplæring om og bruk av riktig løfteteknikk, at de ikke blir utsatt for urimelig fysisk tungt og farefullt arbeid, at du må bruke forflytningshjelpemidler og at du skal sørge for et godt psykososialt arbeidsmiljø. 

 

Jeg kan ikke være arbeidsleder selv, kan noen annen ha den oppgaven? 

Hvis du ikke kan være arbeidsleder eller trenger hjelp til dette, kan en annen person få rollen som med-arbeidsleder. Det bør være noen som står deg nær og som kjenner deg og dine behov. Dette for å sikre at du får være med å bestemme hvordan tjenesten skal være (brukerstyring), samtidig som at ordningen blir driftet godt. For barn under 18 år vil en av foreldrene typisk være med-arbeidsleder. 

For at kommunen skal godta en slik løsning, må vi være sikre på at brukerstyringen din blir godt nok ivaretatt. 

 

Hva koster det? 

BPA er gratis. Dersom assistenten yter praktisk bistand (hjemmehjelp) vil det tas betaling etter gjeldende betalingssatser vedtatt av Kommunestyret. 

Slik søker du om BPA 

Send søknad om helse- og omsorgstjenester

Alle søknader sendes til Tildelingskontoret. 

Kontakt Tildelingskontoret  hvis du har spørsmål eller trenger hjelp til å skrive søknad.  

Klage 

Hvis du har fått avslag på noe du mener du har rett til, kan du sende en klage. Ta kontakt med Tildelingskontoret. 

Kontakt

Tildelingskontoret
E-post
Telefon 45 37 73 65

Telefontid tirsdag - fredag 12.00 - 14.00

Ring for å avtale tid dersom du ønsker å treffe oss. 

Du bør ikke sende sensitive personopplysninger, som for eksempel helseopplysninger, på e-post.