Hvordan ruster vi oss for fremtiden innen helse- og omsorg i Nord-Fron?

Vi blir stadig flere eldre i årene fremover samtidig som vi blir færre til å ta hånd om – og gi omsorg og pleie – til eldre og syke. 

  • Trenger vi – og kan vi - bygge flere sykehjemsplasser i Nord-Fron?
  • Kan vi klare å ha samme tjenestenivå som i dag?
  • Er styrket hjemmebasert omsorg løsningen?
  • Hvordan kan vi jobbe mer forebyggende?

På kommunestyremøte 31. oktober ble overordnet plan for sektor helse 2024 – 2040 (PDF, 479 kB) vedtatt samtidig med flere tiltak for å svare ut strategiene i planen.

Overordnet plan skisserer følgende strategier fram mot 2040

1.    Det må skapes en felles forståelse om de demografi- og samfunnsutfordringene vi står ovenfor. 
2.    Forebyggende og helsefremmende tjenestetilbud skal være førstevalg. 
3.    Tjenesteutviklingen dreies i retning av økt hjemmebasert omsorg. 
4.     Det skal satses på bruk av velferdsteknologi.
5.     Alt av heldøgns omsorgstjenester samles i en driftseffektiv bygningsmasse under samme tak i område Sundheim.
6.    Universelt utformede boenheter utvikles i nærheten av base for hjemmebasert omsorg
7.    Forebyggende tjenester og allmenne helsetjenester samles under samme tak sentrumsnært i nye Vinstra sentrum.
8.    For å løse komplekse tjenestebehov må interkommunale samarbeid utredes/utvikles.

Sundheim sett utanfrå med snø ute - Klikk for stort bileteSundheim i adventstida Anne Grete Bakkene

Faktaopplysninger for Nord-Fron er følgende:

•    Antall eldre over 80 år vil gå fra dagens 400 til 679 i 2040
•    Pr. i dag har Nord-Fron kommune en aldersbæreevne på 2,34 – i 2040 vil dette tallet være 1,57.
o    Aldersbæreevne er antall innbyggere i aldersgruppen 20–67 år målt mot antall innbyggere over 67 år.
•    I dag har vi en dekningsgrad på 18% på institusjon og om det skal opprettholdes på samme nivå vil behovet for antall årsverk øke med 54 (fra dagens 164 til 218 i 2040) og det må bygges ytterligere 50 institusjonsplasser slik at det blir totalt 122 i 2040.
o    Dekningsgrad er antall institusjonsplasser, målt mot antall innbyggere over 80 år
•    Antall innbyggere med demens vil øke betraktelig fordi vi får flere antall eldre og økende levealder.
•    Helsetjenester er i dag spredt over flere bygg – de er til dels i dårlige bygg med behov for oppgradering, og i leide lokaler.

 

Foreslåtte løsninger med utgangspunkt i planen

Inngangsparti til Sundheim sett utanfrå sommar - Klikk for stort bileteFra inngangspartiet til Sundheim Anne Grete Bakkene

Antall institusjonsplasser økes fra 72 til 78; dekningsgraden går ned fra 18% til 11,5%.
Antall årsverk økes med 25, og nesten hele økningen kommer gjennom styrking av hjemmetjenesten.
Dette vil være 38 mill. kroner billigere enn å fortsette dagens praksis og kommunen vil ha halvert behovet for økning i antall årsverk. Men det innebærer en satsing på tilrettelagte boliger og økt hjemmebasert omsorg. I tillegg må det satses på forebygging og aktivt folkehelsearbeid.

 

 

 

 

Hva har kommunestyret vedtatt for å møte framtidens utfordringer? 

Kommunestyret vedtok i K.sak 105/24 (PDF, 81 kB):
1.    Følgende tiltak iverksettes for å svare ut strategiene i planen:
a.    Det igangsettes et utredningsarbeid av framtidig institusjonsbygg og dimensjonering av hjemmebasert omsorg ut fra følgende;
i.    Det skal planlegges med utgangspunkt i 78 institusjonsplasser
1.    Disse skal være samlet under samme tak i området Sundheim
2.    Bygningsmassen skal være innrettet for fleksibel bruk av plasser og personell, ut fra det til hver tid gjeldende behov 
ii.    Formannskapet vurderer bevilgning til utredning og realisering gjennom handlings- og økonomiplanen 2025-2028. 
b.    Det skal samtidig utredes bygging av flere univelselt utformede boenheter, i nærheten til base for hjemmebasert omsorg
c.    Formannskapet vurderer i arbeidet med handlings- og økonomiplanen 2025-2028 økt bevilgning til 100% stillingsressurs innenfor velferdsteknologi (økning fra dagens 50%). 
d.    Formannskapet vurderer bevilgning til sentralt plassert helse-/familiens hus gjennom arbeidet med investeringsplan knyttet til handlings- og økonomiplanen 2025-2028. 
e.    Kommunedirektøren har et løpende ansvar for å fremme eventuelle forslag til nye interkommunale ordninger